Toplumsal Katkı

Toplumsal Katkı Faaliyetleri

Üniversitemizin Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarına (SKA) katkılarını daha etkin izlemek ve geliştirmek amacıyla oluşturulan SKA Karnesi Çalışma Grubu, faaliyetlerine aktif olarak devam etmektedir. Çalışma grubumuz, üniversitemizin sürdürülebilirlik hedeflerine katkılarını sistematik bir yaklaşımla her yıl değerlendirmeyi ve bu verileri yıllar içerisinde karşılaştırılabilir bir formda sunmayı amaçlamaktadır.

Bu kapsamda, üniversitemizin küresel sürdürülebilirlik standartlarına katkı düzeyini artırmak, bu alandaki performansını sürekli olarak iyileştirmek ve şeffaf bir şekilde kamuoyuyla paylaşmak hedeflenmektedir. Çalışma grubumuzun faaliyetlerine ilişkin gelişmeler ve elde edilen sonuçlar, düzenli olarak paylaşılacaktır.

Malatya Samanköy'de kurulan “Hayat İyi Yaşam Merkezi”, 5 Mart 2024 tarihinde 15. Kurumsal Sorumluluk Zirvesi'nde Jüri Özel Ödülü'ne layık görülmüştür. Merkez, 30 Ekim 2023'ten bu yana binlerce depremzedeye sağlık, psikolojik ve sosyal destek sunarak önemli bir katkı sağlamaktadır.

https://gazete.hacettepe.edu.tr//tr/haber/hayat_iyi_yasam_merkezine_juri_ozel_odulu-526

Hacettepe Üniversitesi Çocuk Gelişimi Uygulama ve Araştırma Merkezi ve Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü tarafından 30 Nisan 2024 tarihinde “Deprem Sonrası Süreçte Çocuk ve Aileyi Desteklemek: Gelişimsel Perspektif- Malatya İli Örneği” başlıklı bir panel düzenlenmiştir. Panel, 13.30-15.30 saatleri arasında Sıhhiye Kültür Merkezi Kırmızı Salon’da gerçekleştirilmiştir. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hayat İyi Yaşam Merkezi'nin ev sahipliğinde düzenlenen panele, çeşitli önemli konular ele alındı. Panelistler tarafından detaylı bir şekilde incelenen konu başlıkları şunlardır:

  • Hayat iyi Yasam Merkezi Sağlık Bilimleri Fakültesi Uygulamaları
  • Malatya Hayat iyi Yasam Merkezi Proje Deneyimleri
  • Ani yaşam olaylarında çocuk gelişimi
  • Süreci anlamak ve ihtiyaçları belirlemek
  • Koordinasyonun sağlanması ve ekip çalışması
  • Yol haritası çizmek: Gelişimsel ihtiyaçları tanımlamak
  • Duygu odaklı gelişimsel destek ve duygu odaklı ebeveynlik
  • Deprem bölgelerindeki çocukların dil gelişimi destek ihtiyaçları

“ECHO Projesi Sürdürülebilir Altyapı Topluluk Eğitimi Programı Hazırlık Çalıştayı” 6 Mayıs 2024 tarihinde Hacettepe Üniversitesi Sıhhiye Kampüsünde gerçekleştirildi.
Bu önemli girişim, üniversitemizin sürdürülebilirlik hedeflerine yönelik katkılarını ulusal ve uluslararası işbirlikleri ile güçlendirmeyi ve geleceğe daha sağlam adımlarla ilerlemeyi hedeflemektedir.

Hacettepe Üniversitesi ve New Mexico Üniversitesi arasında Haziran 2024’te imzalanan işbirliği protokolleri ile Hacettepe Üniversitesi ECHO Projesi’nin Türkiye’de yürütücüsü olmaya hak kazanmıştır. Toplumsal Katkı Koordinatörlüğü’nün koordinasyonunda yürütülecek olan Project ECHO: Hacettepe University projesinde toplumsal ihtiyaçlara göre belirlenen alanlarda vaka temelli eğitimler sunulacak ve bu yolla bir uygulama topluluğu oluşturulacaktır.

ECHO Projesi Hakkında (https://projectecho.unm.edu:)

  • New Mexico Üniversitesi Sağlık Bilimleri Merkezi bünyesindeki ECHO Enstitüsü iş gücünü geliştirmek ve artırmak için tasarlanmış öncü bir telementorlük ve uzaktan eğitim programıdır.
  • Esas amacı bilgiyi tekel olmaktan çıkararak dünyanın her yerinde yetersiz hizmet alan insanlara en iyi uygulamalı tedaviyi sunma kapasiteini artırmayı amaçlayan bir girişimdir.
  • ECHO programları, 2003 yılında hepatit-C tedavisi odağında başlatılmıştır. Bugün dünya genelinde 1.200'den fazla ortak ve yaklaşık 200 ülkeden katılımcıyla yürütülmektedir.
  • Bugüne kadar ECHO oturumlarına 5 milyondan fazla kişi katılmış ve programın etkinliğini kanıtlayan 500'den fazla hakemli makale yayınlanmıştır.
  • İhtiyatlı tahminlere göre, dünya çapında 200 milyondan fazla hasta bu tedavi modelinden faydalandığı belirtilmektedir.

ECHO Projesi’nin Temel Yaklaşımı:

  • Bilginin hareketini sağlama: İnsanları yerine bilgiyi hareket ettiren bir yapı.
  • Bilgi demokrasisi: Bilgiyi demokratikleştirerek herkese eşit erişim sağlama.
  • Karmaşık sorunlara çözüm: Dünya genelindeki karmaşık sorunların çözümünde iyi uygulama örneklerine erişimi artırma.
  • Herkesin öğrettiği ve öğrendiği bir ortam: Herkesin katkı sağladığı dinamik bir öğrenme topluluğu.
  • Gerçek zamanlı, akran akrana ve deneyimsel öğrenme: Anında geri bildirim ve birlikte öğrenme fırsatları.
  • İşbirliğiyle sorun çözme: Disiplinler arası işbirliğiyle sorunlara pratik çözümler geliştirme.

21 Mayıs 2024 tarihinde, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Sorumluluk Uygulama ve Araştırma Merkezi (HÜSSAM) tarafından “Sağlıkta Krizler ve Sosyal Sorumluluk Çalışmaları” başlıklı çevrimiçi bir sempozyum düzenlenmiştir. Bu etkinlikte, sağlık sektöründe sosyal sorumluluk bilincinin artırılması ve krizlere yönelik etkin çözümler geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Sempozyumda, sağlık alanındaki krizler, güncel sosyal sorumluluk çalışmaları ve incinebilir grupların ihtiyaçları detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Akademisyenler, uzmanlar ve çeşitli meslek örgütlerinin temsilcileri tarafından deneyimler ve çözüm önerileri paylaşılmıştır.

https://hussam.hacettepe.edu.tr/sempozyum_210524.pdf

İhsan Doğramacı Çocuk Hastanesi'nde yürütülen bir toplumsal katkı programı kapsamında çocukların biyoçeşitlilik ve iklim değişikliği konularında edindikleri bilgilerden ilhamla gerçekleştirdikleri sanat sergisi, 22-31 Mayıs 2024 tarihleri arasında ziyarete açıldı.

ECHO projesi, sürdürülebilir altyapının gerekliliğine ilişkin farkındalık oluşturmayı amaçlayan, depremden etkilenmiş illerdeki vaka örnekleri üzerinden fiziksel ve sosyal altyapının birlikte değerlendirileceği bu projede, ulusal ve uluslararası uzmanlarla sürdürülebilirlik ilkeleri gözden geçirilecektir.

Bu proje kapsamında Hacettepe Üniversitesi Sürdürülebilir Altyapı Topluluk Eğitimi, 6 Haziran 2024 tarihinde 09.30-15.30 saatleri arasında Eskişehir Teknik Üniversitesi’nde düzenlenmiştir.

07 Haziran 2024 tarihinde saat 20.00-21.30 arasında gerçekleştirilen toplantıda, Toplumsal Katkı Koordinatörü Prof. Dr. Mine Durusu Tanrıöver ve Erg. Sümeyye Levent tarafından, Hayat Holding ve Hacettepe Üniversitesi iş birliğiyle Malatya'da yer alan Hayat İyi Yaşam Merkezi’ndeki gerçekleştirilen faaliyetler ve edinilen deneyimler paylaşılmıştır.

Hayat İyi Yasam Merkezindeki (HİYM) Hacettepe Üniversitesi Hizmetlerinin Etki Değerlendirmesi Araştırması (EDA) Sonuç Raporu Toplantısı 13.06.2024 tarihinde Saat 13:30-17:00 Nüfus Etütleri Enstitüsü Konferans Salonu’nda gerçekleşmiştir.

Sonuç raporunda, Hacettepe Üniversitesi'nin Yeni Hayat Konteyner Kenti'nde yürüttüğü hizmetlerin etki değerlendirmesi tamamlandı. Araştırma, kadınlar ve çocukların yoğunlukla hizmetlerden yararlandığını ve sağlanan hizmetlerin bilgi seviyesini artırıcı, fiziksel ve ruhsal sağlığı iyileştirici, okul başarısını artırıcı etkileri olduğunu ortaya koydu. Özellikle, sanat, eğitim ve sağlık destekleri doğrudan olumlu etkiler yaratmıştır.

Hizmetlerin sosyal etkisi güçlü ve çeşitlidir. Doğrudan etkiler kadınlar ve çocuklar üzerinde yoğunlaşırken, dolaylı etkiler çocukların günlük yaşam kurallarını öğrenmelerini sağlamıştır. Ayrıca, HİYM’nin kadınların çocuk bakım yükünü hafifletmesi ve gönüllü personelin iyilik hallerini artırması dolaylı etkiler arasında yer almaktadır.

Katalitik ve ikame etkiler, HİYM'nin sunduğu hizmetlerin konteyner kent dışındaki alanlara da yayılmasını sağlamıştır. Örneğin, çocukların HİYM'de öğrendiklerini dışarıda paylaşmaları, kadınların okuma yazma kurslarına katılımı artırmıştır.

Bu bulgular, Hacettepe Üniversitesi'nin Yeni Hayat Konteyner Kenti'nde sunduğu hizmetlerin geniş ve derin etkiler yarattığını göstermektedir. Üniversitenin afet sonrası müdahalelerde yetkin ekipler oluşturması ve görevli personelin eğitimi konusundaki öneriler, gelecekteki çalışmalara ışık tutmaktadır.

Sonuç raporuna bu bağlantıdan ulaşılabilir.

Toplumsal Katkı Faaliyetlerinin görünürlüğünü artırmak ve değerlendirmek amacıyla, toplumsal katkı koordinatörlüğü üyeleri, birim temsilcileri ve Hacettepe Üniversitesi üst yönetiminin katılımıyla 24 Haziran 2024 tarihinde bir toplantı gerçekleştirildi.

  • Açılış konuşmalarının ardından, kurum ve birim düzeyinde yapılan örnek katkı faaliyetleri paylaşıldı.
  • Engelsiz Hacettepe projesi kapsamında temel seviye Türk işaret dili eğitimini başarıyla tamamlayan katılımcılara sertifikaları takdim edildi.

24.06.2024-TOPLUMSAL KATKI KOORDINATÖRLÜĞÜ BİRİM TEMSİLCİLERİ TOPLANTISI
Beytepe Yerleşkesi Mehmet Akif Ersoy Salonu

KATILIMCILAR:
Prof. Dr. M. Cahit Güran (Rektör)
Prof. Dr. Serhat Ünal (Rektör Yardimcisi)
Prof. Dr. Mine Durusu Tanrıöver (Toplumsal Katkı Koordinatörü)
Dr. Öğretim Üyesi Melike Saraç (Nüfus Etütleri Enstitüsü)
Prof. Dr. Banu Tavat (Toplumsal Katkı Koordinatörlüğü ve Kalite Komisyonu Üyesi)
Prof. Dr. Berrin Akman (Eğitim Fak.)
Prof. Dr. Naciye Vardar Yağlı (Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Fak.)
Doç. Dr. Nurgül Gültekin (B.O.S.B Teknik Bilimler M.Y.O)
Doç. Dr. Burcu Şimşek (iletisim Fak.)
Dr. Ögr. Gör. Firat Öztürk (Yabanci Diller M.Y.O)
ve Toplumsal Katkı Birim Temsilcileri

PROGRAM AKIŞI:
10:00-10:15 Açılış Konuşmaları
10:15-10:30 Kurumsal toplumsal katkı projeleri - Prof. Dr. Mine Durusu Tanrıöver ve Dr. Öğretim Üyesi Melike Saraç
10:30-10:45 Sertifika dağıtımı - Engelsiz Hacettepe - Rektörlük Seçmeli Dersler Birimi Koordinatörlügü tarafından 19 Şubat - 26 Mayıs 2024 tarihleri arasında düzenlenen 120 saatlik Temel Seviye Türk İşaret Dili Egitimi'ni başarı ile tamamlamıştır.
10:45-11:00 Toplumsal katkıda kalite güvencesi - Prof. Dr. Banu Tavat
11:00-11:15 Ornek proje 1 - Prof. Dr. Berrin Akman (Egitim Fak.)
11:15-11:30 Ornek proje 2 - Prof. Dr. Naciye Vardar Yagu (Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon
Fak.)
11:30-11:45 Ornek proje 3 - Doç. Dr. Nurgül Gültekin (B.O.S.B Teknik Bilimler M.Y.O)
11:45-12:00 Örnek proje 4 - Doç. Dr. Burcu Simsek (iletisim Fak.)
12:00-12:15 Örnek proje 5 - Dr. Ögr. Gör. Fırat Öztürk (Yabanci Diller M.Y.O)
12:15-12:30 Değerlendirmeler ve kapanış

Toplumsal Katkı Koordinatörlüğü’nün faaliyetleri kapsamında Engelli Öğrenci Birimi ve Seçmeli Dersler Koordinatörlüğü ile iş birliği içerisinde gerçekleştirilen İşaret Dili eğitim programını başarıyla tamamlayan personelimize sertifikaları teslim edildi. Bu program, Hacettepe Üniversitesi çalışanlarının toplumsal duyarlılıklarını artırılması ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi yoluyla işitme engelli bireyler için iletişim engellerini kaldırmayı amaçlamaktadır.

Planetary Health Report Card tüm dünyada faaliyet gösteren bir öğrenci girişimidir. Bu girişim, sağlık profesyonelleri yetiştiren okullarda gezegen sağlığını teşvik etmek amacıyla, öğrenci odaklı ve metrik tabanlı bir yaklaşımı benimsemiştir. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde Mert Can Güneş liderliğinde öğrencilerden oluşan bir çalışma grubu 2022 yılından itibaren Prof. Dr. Mine Durusu Tanrıöver’in mentorluğunda bu ağa katılmıştır. İlk değerlendirme raporu 2022-2023 akademik yılı için hazırlanmış ve yayınlanmıştır. Tıp Fakültesi için 2023-2024 akademik yılında hazırlanan yeni raporda Üniversitemizin notunun yükseldiği görülmektedir. İlk defa 2023-2024 akademik yılında Türkiye’den katılan tek eczacılık fakültesi olarak Eczacılık Fakülte’mizin değerlendirme raporu da on ülke arasında yayınlanarak öncü bir girişime imza atılmıştır.

Önümüzdeki on yılda inşa edilecek altyapı projelerinin, dünyanın sürdürülebilir kalkınma ve iklim uyumuna doğru ilerleyip ilerlemeyeceğini belirleyeceği belirtilmektedir. Bu nedenle, yeni altyapı yatırımları öncesinde bu alandaki uygulayıcıların kapasitelerinin hızla geliştirilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda, Duke Üniversitesi Nicholas Institute for Energy, Environment and Sustainability tarafından yürütülmekte olan Infrastructure Sustainability Learning (ISLe) İnisiyatifi projesi (https://nicholasinstitute.duke.edu/project/infrastructure-sustainability-learning-isle-initiative) kapsamında geliştirilen öğrenme modelinin Türkiye’de uygulanması için Hacettepe Üniversitesi ve Duke Üniversitesi arasında 26.07.2024 tarihinde bir akademik işbirliği protokolü imzalanmıştır. Uzmanlar ve uygulayıcıların bilgi alışverişi yaparak ve çözüm odaklı iş birliği kurarak sürdürülebilir ve dirençli altyapı için kapasite geliştirmesine yardımcı olmayı amaçlayan ISLe projesi sürdürülebilir altyapı uygulayıcıları için sanal uygulama toplulukları oluşturmaktadır.

Hacettepe Üniversitesi liderliğinde Birleşmiş Milletler Çevre Programının Sürdürülebilir Altyapı için Uluslararası İyi Uygulama İlkeleri doğrultusunda kurgulanan bir program doğrultusunda Project ECHO modeli kullanılarak bir sürdürülebilir alt yapı uygulama topluluğu oluşturulacaktır. Türkiye’de Hacettepe Üniversitesi Toplumsal Katkı Koordinatörlüğü ve Yaşam Boyu Öğrenme Merkezi’nin işbirliğinde ve diğer üniversitelerden uzman akademisyenlerin de katılımıyla yürütülecek olan bu programın esas amacı 6 Şubat 2023 depreminden etkilenen bölgelerdeki yeniden inşa çalışmalarını yürüten liderler, uzmanlar ve uygulayıcılara destek sağlayarak yeniden inşa edilen alt yapıların sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda inşasına katkı sağlamaktır.

Topluma yönelik eğitim, kültür ve sanat faaliyetleri, sanat ve kültür değerlerinin korunması ve topluma ulaştırılması faaliyetleri gibi konularda kurumsal ve sosyal sorumluluk projelerinin şekillendirilmesi ve hayata geçirilmesi amacıyla işbirliği yapılmasını öngören protokol 05.06.2024 tarihinde imzalandı.

Mezuniyet öncesi ve sonrası eğitim programları, müfredat çalışmaları, sürekli profesyonel gelişim projeleri gerçekleştirilmesi; gönüllü etki ağlarının oluşturulması; çocuk hakları ve küresel kalkınma hedefleri konusunda araştırılmalar yapılması; yayımlama, iletişim ve kültürel aktivitelerde iş birliği yapılması; bilimsel toplantı ve konferanslar, kongreler, eğitimler, seminer, sempozyum, vb. ortak akademik ve bilimsel faaliyetler düzenlenmesini öngören protokol 01.03.2024 tarihinde imzalandı.

İklim Kliniği Sağlık Bilimleri Konferansı Bildiri Kitabı Yayınlandı.

Psikoloji Bölümü, Grafik Bölümü ve Ankara Denetimli Serbestlik Müdürlüğü iş birliğiyle sanat temelli rehabilitasyon çalışmaları başlıyor!
T.C. Adalet Bakanlığı Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü ile yapılan iş birliği kapsamında, yükümlülerin ceza infaz kurumu ortamından farklı bir atmosferde rehabilitasyon süreçlerini desteklemek amacıyla sanat temelli uygulamalar hayata geçirilecektir. Psikoloji ve Grafik Bölümleri tarafından yürütülecek çalışmalar kapsamında, görsel tasarım uygulamaları ile yükümlülerin kuruma girişte yaşadığı psikolojik bariyerlerin azaltılması ve adaptasyon süreçlerinin olumlu yönde desteklenmesi hedeflenmektedir.
Bu doğrultuda, yükümlülerle birlikte resim, grafiti gibi sanatsal çalışmalar duvarlara uygulanacak, ayrıca kolaj, desen ve benzeri tekniklerle uygulamalı atölyeler düzenlenecektir. Sanatın iyileştirici gücünden yararlanarak gerçekleştirilecek bu çalışmalar, yükümlülerin rehabilitasyon süreçlerine katkı sağlayarak, topluma yeniden uyumlarını desteklemeyi amaçlamaktadır.

Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Süleyman Sadi Seferoğlu, Hayat Holding ve Hacettepe Üniversitesi’nin işbirliğinde yürütülen proje kapsamında, 29 Nisan – 4 Mayıs 2024 tarihleri arasında Malatya’daki konteyner kentlerde barınan depremzede ailelere yönelik dijital güvenlik konferansları verdi.
Dijital çağın getirdiği riskler ve tehditler hakkında farkındalık oluşturmayı amaçlayan bu konferanslarda, çocukların ve gençlerin dijital ortamlarda karşılaşabileceği tehlikeler, güvenli internet kullanımı ve siber tehditlerden korunma yolları ele alındı. Deprem sonrası hassas süreçten geçen aileler için bilinçlendirme çalışmaları, dijital okuryazarlık konusundaki farkındalığı artırarak toplumsal dayanıklılığı güçlendirmeyi hedefledi.
Bu proje, afet sonrası toplumun bilinçlendirilmesine yönelik destekleyici çalışmaların önemini vurgularken, özellikle çocukların ve gençlerin dijital dünyada güvenli bir şekilde var olabilmeleri için ailelerin bilinçlendirilmesine katkı sağlamıştır.

27-28 Eylül 2024 tarihlerinde Hacettepe Üniversitesi Beytepe Yerleşkesi Tunçalp Özgen Kongre ve Kültür Merkezi'nde düzenlenen STEM&Makers Fest/Expo, geniş katılımla gerçekleştirildi. Toplumsal Katkı Koordinatörlüğü ve öğrenci topluluklarının katkılarıyla gerçekleşen etkinlikte, 7’den 70’e her yaştan bireye yönelik atölye çalışmaları ve interaktif oyunlar sunuldu.
Uzayın Keşfi ve Yönetimi, Makina ve Fizik öğrenci toplulukları farklı yaş gruplarına özel atölyeler düzenlerken, Toplumsal Katkı Koordinatörlüğü Gezegensel Sağlık Karnesi Proje Ekibi, "Doğa Dostu Gelecek için Sürdürülebilir Yaşam" oyunlarını katılımcılarla buluşturdu. Etkinliğe 171 kişi katılım sağladı ve gezegensel sağlık konusundaki farkındalık düzeyleri değerlendirildi.

Yuvam dünya derneği ile imzalanmış olan işbirliği protokolü dahilinde yapılan İklim krizinin beden ve ruh sağlığı üzerindeki etkileri üzerine önemli bir sempozyum gerçekleştirildi. Sempozyum, iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkilerini bilimsel bir bakış açısıyla ele alarak farkındalık yaratmayı ve çözüm önerileri geliştirmeyi amaçladı. Sempozyumun kayıtlarına buradan ulaşılabilir.

Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Biyoloji Bölümü tarafından, Yuvam Dünya Derneği ve National Geographic iş birliği ile düzenlenen “Dünyaya Sevgi ve Saygı Kuşağı” etkinliği, 22 Ekim 2024 Salı günü saat 13.30 - 15.00 arasında Beytepe Yerleşkesi Mehmet Akif Ersoy Salonu’nda gerçekleştirilmiştir.
Etkinlik kapsamında, Bertie Gregory’nin sunumuyla “Hayvanlara Yakından Bakış: Galapagos Mucizeleri” bölümünün gösterimi yapılmıştır. Gösterim öncesinde, Yuvam Dünya Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Kıvılcım Pınar Kocabıyık, Yaban Hayatı Fotoğrafçısı Alper Tüydeş ve Hacettepe Üniversitesi Biyoloji Bölümü öğretim üyelerinden Prof. Dr. Utku Perktaş’ın katılımlarıyla “Galapagos’un Sesleri: Biyoçeşitlilik ve İklim Değişikliği Üzerine Bir Diyalog” başlıklı bir söyleşi düzenlenmiştir.
Etkinlik, doğa ve yaban hayatına ilgi duyan katılımcılara biyolojik çeşitlilik ve iklim değişikliği konusunda önemli bir perspektif sunmuştur.

Hacettepe Üniversitesi Eğitim ve Öğretim Koordinasyon Kurulu’nda 8 Kasım 2024 tarihinde İklim Kliniği Sağlık Müfredatı Çalışması sunulmuş ve değerlendirilmiştir. Sunum kapsamında, iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkilerini ele alan, sağlık profesyonellerinin bu alandaki bilgi ve farkındalıklarını artırmayı amaçlayan eğitim programının temel bileşenleri aktarılmıştır.
Toplantı sırasında, programın sağlık eğitimiyle entegrasyonu, uygulanabilirliği ve geliştirilmesi üzerine tartışmalar yürütülmüş, paydaşların geri bildirimleri alınmıştır. Bu doğrultuda, müfredatın daha geniş bir kapsamda ele alınması ve sağlık bilimleri alanındaki mevcut ders içeriklerine entegrasyonunun sağlanması için lisans ve önlisans düzeyinde bir seçmeli ders açılması ve Sürdürülebilir Öğretme ve Öğrenme Merkezi üzerinden eğitici eğitimleri yapılması için tavsiye kararı alınmıştır.

Eğitim ve Öğretim Koordinasyon Kurulu’nda alınan tavsiye kararı gereği iklim ve sağlık alanında bir seçmeli ders programı oluşturulması için çıkılan gönüllü çağrısına olumlu yanıt veren Öğretim Üyeleri ve Araştırma Görevlilerin katılımı ile 27 Aralık 2024 tarihinde Seçmeli Ders Bilgilendirme Toplantısı düzenlendi. Prof. Dr. Mine Durusu Tanrıöver tarafından gerçekleştirilen sunumda, sağlık bilimleri alanında iklim değişikliğinin etkileri ve bu alandaki eğitim programı geliştirme süreci ele alındı. Toplantıya değişik disiplinlerden öğretim üyeleri ve araştırma görevlileri katılım sağladı. Katılımcılar, müfredat geliştirme sürecine nasıl katkı sunabileceklerini tartışarak görüş ve önerilerini paylaştı.
Toplantıda:
✔ İklim değişikliğinin sağlık bilimleri eğitimine entegrasyonu konusunda destek ifade edildi.
✔ Müfredatın disiplinler arası bir yapıda oluşturulmasının gerekliliği vurgulandı.
✔ Eğitim içeriğinin güncel bilimsel verilerle desteklenmesi ve uygulamalı derslerle zenginleştirilmesi önerildi.

Hacettepe Üniversitesi ve New Mexico Üniversitesi Sağlık Bilimleri Merkezi arasında imzalanan anlaşma doğrultusunda, Hacettepe Üniversitesi bir 'Project ECHO' merkezi olarak tanınmıştır. Aynı şekilde Project ECHO merkezi olan Duke Üniversitesi ile imzalanan bir başka iş birliği protokolü çerçevesinde de deprem bölgesindeki altyapının sürdürülebilir şekilde yeniden inşası konusunda bir eğitim ve topluluk geliştirme projesi başlatılmıştır.
Project ECHO altyapısının kullanıldığı 'Infrastructure Sustainability Learning (ISLe) Community Training Program' başlıklı projenin ilk oturumu 30.10.2024 tarihinde 56 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. “Sürdürülebilirlik İlkelerine Giriş: Birleşmiş Milletler Çevre Programı’nın 10 Prensibi ve Stratejik Planlama” başlığıyla yürütülen ilk oturumda “Birleşmiş Milletler Çevre Programının 10 ilkesinin tanıtımı”, “Deprem sonrası yeniden yapılanmada stratejik planlama hakkında bir vaka” ve “Prensip 1 (stratejik planlama) merkezli bir zihin haritası oluşturma” konuları ele alınmıştır. Hacettepe Üniversitesi Yaşam Boyu Öğrenme Merkezi’nin desteği ile yürütülen programda Hacettepe Üniversitesi ve Eskişehir Teknik Üniversitesi’nden akademisyenler ile Birleşmiş Milletler Çevre Programı ve Afet Risk Azaltım Ofisi'nden uzmanlar katkı sunmaktadırlar. Programdan faydalanması beklenen katılımcılar bu alanda eğitim almakta olan mezuniyet sonrası öğrenciler ve genç uzmanlardır.
İlk ayağı altı oturumdan oluşacak olan bu program, esas olarak Türkiye’de 2023 yılında yaşanan depremler sonrasındaki yeniden inşa aşamasında sürdürülebilir bir alt yapı oluşturmak için bu konuda temel değer ve kavramlara sahip, yetkin ve paylaşımcı bir topluluk oluşturmayı hedeflemektedir.

Project ECHO: Hacettepe University Infrastructure Sustainability Learning (ISLe) Community Training Program kapsamında düzenlenen Sürdürülebilir Altyapı Farkındalık Eğitimi, 30 Ekim 2024 itibarıyla başlamış ve 6 hafta boyunca başarıyla tamamlanmıştır. Eğitim, altyapı alanında çalışan farklı disiplinlerden genç uzmanlar ve araştırma görevlilerine yönelik olarak gerçekleştirilmiştir.
Program boyunca ve programın bitiminde yapılan değerlendirme anketlerinin bulguları analiz edildiğinde programın memnuniyet ve yeni bilgi edinme konusundaki çıktılara ulaştığı görülmüştür. Bir sonraki program döneminde daha verimli tartışmalara olanak sağlayabilmek adına her bir oturum süresinin uzatılımasına karar verilmiştir.

Hacettepe Üniversitesi ve Yarın İçin Bugün Derneği (YİBDER) iş birliğiyle düzenlenen “Çocuklar İçin Uykunun Önemi” 19 Şubat 2024 tarihine kadar başvuruların alındığı 1. Video Yarışması ile, çocukların bireysel ve sosyal gelişimlerini desteklemek, yaratıcı düşünmelerini teşvik etmek ve farklı bakış açıları kazanmalarına yardımcı olmak amaçlandı.

Hacettepe Üniversitesi, Yarın İçin Bugün Derneği ve JCI Ankara Şubesi iş birliğiyle düzenlenen Girişimcilik ve Liderlik Zirvesi Junior, lise ve üniversite öğrencilerine girişimcilik ekosistemini tanıtmak, liderlik ve yenilikçi düşünme becerilerini geliştirme fırsatı sunmak amacıyla 07 Aralık 2024 tarihinde gerçekleştirilmiştir. Zirveye yüksek düzeyde katılım sağlanmış ve gençler, girişimcilik hakkında bilgi edinirken, liderlik ve inovasyon konularında beceriler kazanmışlardır.
Hacettepe Üniversitesi Toplumsal Katkı Koordinatörlüğü, zirvede önemli bir rol üstlenmiştir. Üniversitemizden birçok öğrenci topluluğu, etkinliğe katılan lise ve üniversite öğrencilerine yönelik bilgilendirme ve yönlendirme faaliyetleri yürütmüş, zirvenin toplumsal katkısını güçlendirmiştir. Prof. Dr. Mine Durusu Tanrıöver’in moderatörlüğünde gerçekleştirilen "İklim Liderliği ve Yapay Zeka Paneli", hem akademik derinlik hem de yenilikçi çözümler açısından dikkat çekmiştir. Panelde, Hacettepe Üniversitesi'nden Elif Ayhan ve İklim Değişikliği Politika ve Araştırma Derneği’nden Gülşah Deniz Atalar, ayrıca tarla.io & iklim.co kurucularından Kerem Erikçi iklim liderliği ve yapay zekanın geleceği hakkında tartışmalar yapmışlardır.
Zirve kapsamında gençler, iş fikirlerini geliştirme, topluluk önünde konuşma ve sürdürülebilir kalkınma hedeflerine yönelik projeler üretme konularında çeşitli atölyelere katılmışlardır. Katılımcılar, girişimcilik hikayelerinden ilham almış ve uzmanlardan mentorluk alma fırsatı bulmuşlardır. Bu etkinlik, gençlerin akademik ve kariyer planlarına yenilikçi bir bakış açısı kazandırırken, toplumun geleceği için önemli bir yatırım olmuştur.
Hacettepe Üniversitesi, bu tür etkinliklerle gençlere ilham veren, onları destekleyen ve geleceği inşa etmeye yardımcı olan rolünü her geçen gün güçlendirmektedir. Toplumun geleceği için önemli bir katkı sağlayan bu tür girişimler, üniversitenin toplumsal katkı misyonunu pekiştirmektedir.

Hacettepe Üniversitesi Koordinasyon Kurulu Toplantısı, 31 Ekim 2024 tarihinde gerçekleştirilmiş olup toplantıda Toplumsal Katkı Koordinatörlüğü 2024 Faaliyet Raporu ve 2025 Eylem Planı sunulmuştur.
Toplantıda, 2024 yılı boyunca yürütülen toplumsal katkı faaliyetleri kapsamlı bir şekilde değerlendirilmiş, gerçekleştirilen projeler, akademik ve toplumsal iş birlikleri, sağlanan çıktılar ve etki alanları üzerine görüş alışverişinde bulunulmuştur. Toplumsal Katkı Koordinatörlüğü’nün farklı paydaşlarla gerçekleştirdiği çalışmaların sonuçları paylaşılmış ve karşılaşılan zorluklar ile iyileştirme önerileri ele alınmıştır.
2025 yılı eylem planı kapsamında, toplumsal katkı süreçlerinin daha etkin hale getirilmesi, sürdürülebilir projelerin artırılması ve paydaş katılımının güçlendirilmesi amacıyla izlenecek stratejiler tartışılmıştır. Ayrıca, üniversitenin toplumsal katkı vizyonu doğrultusunda geliştirilecek yeni iş birlikleri ve hedeflenen projeler üzerinde durulmuştur.
Toplantının çıktıları doğrultusunda, belirlenen hedeflerin hayata geçirilmesi için gerekli çalışmaların planlanarak ilgili birimlerle iş birliği içinde yürütülmesine karar verilmiştir.

Malatya’da yürütülmekte olan Hayat İyi Yaşam Merkezi projesi kapsamında 1 Kasım 2023 ile 31 Ekim 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilen faaliyetlere dair bilgilendirme yapılarak rapor sunuldu. Gönüllü öğrenci ve öğretim üyeleri ile destek veren fakülte, bölüm ve anabilim dallarının yöneticilerinin katılımı ile gerçekleştirilen toplantıda ilgili birimlerle faaliyetlere devam edilip edilmeyeceği ve faaliyetlerin kapsamı konusunda görüş alışverişi yapıldı. Öğrenci katılımının program dışı öğrenmelerin tanınması kapsamında transkripte işlenmesi olumlu bir gelişme olarak değerlendirildi. Tüm birimler proje ve gönüllülerin sahada elde ettikleri deneyimlerle ile ilgili olumlu geri bildirim verdi. 2025 yılı içinde planlanan faaliyetler de görüş ve önerilere sunuldu. Yapılan değerlendirmelerde projenin ilk 1 yılında 200’den fazla gönüllünün Malatya’daki saha çalışmalarına katıldığı ve bu dönemde Hayat İyi Yaşam Merkezi’nin 32.000’den fazla ziyaret aldığı vurgulandı.